استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه خلق غضب در انسان از جانب خداوند برای صیانت و حفظ او در برابر دشمن است، گفت: اگر غضب طبق موازین عقل و شرع به کار گرفته شود، از نعم الهی است.

غضب عقلانی و شرعی از نعم الهی است

آیت الله هاشمی علیا مؤسس و ریاست حوزه علمیه حضرت قائم(عج) چیذر در جلسه درس اخلاق عمومی در ادامه مباحث دعای هشتم صحیفه سجادیه، غضب را به عنوان دومین صفت مذموم اخلاقی معرفی کرد و گفت: یکی از رذائل اخلاقی این است که انسان نتواند غضب خود را کنترل کند.

وی با اشاره به این مطلب که خلق غضب در انسان از جانب خداوند برای صیانت و حفظ او در برابر دشمن است، اظهار داشت: اگر غضب طبق موازین عقل و شرع به کار گرفته شود، از نعم الهی است.

هاشمی علیا ادامه داد: در غضب سه حالت تفریطی، افراطی و حد وسط وجود دارد که در حالت تفریطی، نتیجه اطفا غضب، بی غیرتی و نداشتن حمیّت است. چنین انسانی در مقابل عملِ حرام، غیرت دینی نداشته و سکوت می‌کند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: حالت دوم یا حالت افراطی، همان است که امام علیه السلام از آن پناه به خدا می‌برد. این حالت، حالتِ گذشتن غضب از حد است. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است غضب ایمان را فاسد می‌کند؛ غضب در این حالت بر جوارح فرد جاری شده و موجب زیر پا نهادن عقل، شرع، حیا و همه حقایق توسط فرد خواهد شد.

آیت الله هاشمی علیا پس از ذکر رذیله غضبِ افراطی در بیان امام سجاد علیه السلام، به درمان آن در دو حوزه عموم مردم و محارم اشاره و عنوان کرد: درمان غضب در مواجهه با عموم مردم بر اساس روایات، تغییر وضعیت فرد از حالت نشسته به ایستاده یا مانند آن است و درمان غضب در مواجهه با محارم و اعضای خانواده، در آغوش گرفتن و مصافحه کردن عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.